◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Tuesday, October 11, 2011

Kita sedang diuji , bersabarlah !

Salam , Alhamdulillah hari ini masih diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk menghirup udara di bumi ciptaanNya dan bersama dengan insan2 yang aku sayang ,my family of course ! Sedar tak sedar bulan 10 dah sekarang .. Rasa masa tu berjalan terlalu pantas dan semakin hari semakin pantas .. Tapi kadang2 masa tu berjalan tersangat perlahan bila kita tak ada mood, rindu keluarga tersayang dan yang paling penting bila kita menunggu hari yang menggembirakan .. Time macam tu memang masa bagaikan kura-kura.. hehe..

Wordless Wednesday #1 - Demi Masa

Blog lama ditinggalkan sepi ... Maklumlah, masih lagi student so masa untuk diluangkan bersama alam maya sangat terhad... Kadang2 tu tak ada masa langsung... Tapi demi menuntut ilmu Allah untuk kesenangan di masa depan ,aku terima semuanya. Ok, taknak melalut cerita panjang2... Just nak cerita sedikit sahaja mengenai SAKIT. Sebenarnya topik ni agak meluas. Banyak yang boleh diperkatakan . Tapi untuk kali ni cukuplah sekadar aku berkongsi sedikit cerita memandangkan masa yang agak terhad...(sebab masa yang ada ni diperuntukkan oleh doctor untuk aku berehat)

Kalau kita lihat disekeliling kita, dalam arus pemodenan dunia sekarang ni ,keadaan cuaca tidak menentu.. Dan pemanasan global yang semakin meningkat.. Tak menjadi satu kepelikan jika kita melihat semakin ramai yang jatuh sakit. Sebenarnya sakit itu datangnya daripada Allah semata-mata untuk menguji kita sejauh mana kesabaran dan keimanan kita kepada Allah...Bukanlah untuk menjadi beban kepada manusia... Doa orang yang sakit itu lebih tinggi darjatnya dari orang yang tidak sakit. Subhanallah...


Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:
“Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”.
Musibah atau sakit yang ditanggungnya merupakan salah satu jalan untuk Allah menghapuskan setiap dosa hamba-Nya. Bahkan ia seharusnya dilihat sebagai satu terapi untuk menggugurkan kesalahan dan noda pada diri anak Adam.( Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Rasulullah juga bersabda :
“Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

Harus kita tahu bahawa dalam hidup ni apa jua yang Allah jadikan itu bukan dijadikan sesuka hati melainkan ia penuh dengan kemanisan dan hikmah dipengakhirannya... Setiap kepahitan pasti ada kemanisannya.. Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya.. Bukankah apa yang Allah berikan itulah yang terbaik buat kita...

Comelkan kalau dapat hadiah macam ni ...

 Sebagai insan biasa yang tidak pernah terlepas dari melakukan kesalahan,kadang2 kita sendiri menjadi alpa.. Malahan aku sendiri jika ditimpa dugaan dan cabaran,adakalanya aku merungut... Tapi apabila umur kita semakin meningkat,pengalaman kita semakin bertambah kita akan belajar untuk mengikhlaskan apa yang terjadi dan redha andai itu yang terbaik buat kita...InsyaAllah...Oklah,cukuplah sampai situ. Jika diizinkan Allah,akan ada lagi kupasan menarik yang akan dikongsi lagi... :)

***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment