◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Wednesday, July 10, 2013

RAMADHAN kembali :')

Salam ,

Alhamdulillah. Setelah setahun berlalu , sekarang kita berada di bulan Ramadhan semula. Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat Illahi kerana kita masih diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan pada kali ni. Ada insan2 lain yang tak berkesempatan bertemu Ramadhan. Beruntung sangat kita ni Allah masih beri peluang untuk merasa keindahan Ramadhan. 

Firman Allah SWT, 

" Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa." 

(Al Baqarah : 183 )



Jadi puasa tu wajib okay. Jangan berani2 nak ponteng melainkan disebabkan keuzuran. Lagipun bukan lama sangat. Sebulan je. 11 bulan kita diberi makan setiap masa, sebulan ni je Allah suruh puasa, takkan susah kot. InsyaAllah, banyak manfaat kita akan peroleh. Lagipun perasan tak, bila bulan puasa ni, time nilah kita akan berkumpul dengan family, makan sama2, pergi terawih sesama, sahur sesama. Banyaklah sesame nya. Apapun ia makin mengeratkan silaturahim. Tapi kalau kita belajar jauh, sayu tu mesti terasa kan.. :'(

Okay, sedar tak sedar, dah sebulan lebih blog ni tak di"update" . Alhamdulillah , sekarang ni dah nak cuti. Masih dalam mood final exam sebab ada lagi 1 paper belum ambil. InsyaAllah hari Sabtu ni paper last , Banking Operation. Oh FIN426 , please be nice with me. 

Bila tiba Ramadhan, automatically hati akan rasa sayu. Bukan sebab sedih nak kena puasa. Tapi sebab bulan ni mengingatkan aku kat arwah makwe... Ramadhan 2010 telah membawa pergi insan yang sangat aku sayang.. Dan tika itu aku berada di sisinya saat beliau menghembuskan nafas terakhir. Allahu.. Masih jelas terbayang saat2 itu. Kesedihan yang sukar digambarkan dengan kata2. Kehilangan yang sukar dicari ganti. Walau 100 yang datang , takkan sama dengan yang satu ni... *sebak*.  Makwe, berbahagialah di sana. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau.

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak , Marhaban Ya Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Moga-moga kita dapat sama-sama mendidik diri menjadi insan yang lebih baik , insyaAllah. Selamat berpuasa, bersahur, berbuka, berterawih, bertadarus, berqiamulail segala apa pun yang membawa kepada kebaikan. Moga Allah merahmati kita dunia dan akhirat. Aamiin. :')


Ramadhan comes only once in a year. So this might be our last Ramadhan. 
Let's do the best and better than the previous Ramadhan.


***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment