◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Thursday, June 21, 2012

Nak berubah : Kenapa perlu malu?

Gambar ni sekadar hiasan ajer, hehe

" Miera, kenapa kau pakai stoking ni ? Warna hitam pulak tu . Buka lah . Buat malu aku je. Jalan dengan aku nak pakai stoking. Macam ustazah ! " bebel kak longnya apabila melihat adik perempuannya mengenakan stoking ketika mereka hendak keluar berjalan-jalan.

" Biarlah aku ! Buat apa nak malu .Tak salah kan? " sambil memalingkan muka dari kakaknya. Tak suka apabila dia ditegur memakai stoking. Bagi Miera, dia cuba untuk berubah. Tapi sedikit demi sedikit. Namun sokongan yang diharapkan itu tiada.

" Dah ! Kau jangan nak ngada2! Buka stoking kau tu." kini suara kak longnya meninggi. Hendak tak hendak terpaksa dituruti juga apa yang dikatakan kak longnya. Sepanjang perjalanan mereka, hanya lagu di corong2 radio yang kedengaran . Miera mula bersikap dingin dengan kak longnya. Sepatah ditanya,sepatah juga yang dijawab.. Tiada gurauan dan gelak tawa yang kedengaran seperti selalu. Walau bagaimanapun, bak kata pepatah , air dicincang takkan putus. Mereka kembali baik seperti biasa. Setiap kali mengenakan tudung, Miera pasti melabuhkan tudungnya agar menutupi dada sehingga dia digelar dengan panggilan "ustazah" oleh keluarganya. 

Teringat suatu ketika dimana Pak Su mereka pergi bercuti bersama isterinya, apabila mereka pulang , setiap orang diberikan buah tangan. Kak long Miera dapat sehelai baju yang agak elegant manakala Miera pula menerima sehelai baju ala2 muslimah. Kemudian terdengar suara Pak Su Miera memulakan bicara. 

"Susah tau nak pilih baju ni. Kena fikir dulu. Farra nampak macam elegant2 sikit. Miera nampak macam ustazah2 sikit. Itu yang baju semua lain2 . Kena ikut orangnya " 




SETAHUN KEMUDIAN :

" Malu pulak aku keluar dengan kau ni . Siap pakai stoking " kata kaklongnya kepada Miera

" Sukati akulah . Aku tak adalah nak jadi muslimah sangat tapi aku tengok ustazah aku tu pakai menutupi aurat juga tapi boleh je dia bergaya macam yang lain .Buat apa nak malu. " jawab Miera perlahan. Miera tak kisah apa yang dikatakan orang . Yang penting dia selesa. 

Tak lama selepas itu , kaklongnya yang selama ni tidak senang dengan kelakuan Miera dan kadangkala memarahinya kerana berstoking ketika keluar berjalan2 mula berubah. Sekarang dia mula berstoking apabila keluar berjalan-jalan. Malahan turut memakai sarung tangan. Alhamdulillah dia mula menyedarinya. Miera bersyukur dengan perubahan kaklongnya itu. Adalah dia geng sekarang ni . hehe..

" Pakai stoking dah kau ye. Dulu time aku nak pakai bukan main marah aku lagi " usik Miera 
"Alah dulu tu lain lah . Sekarang dah lain . Dulu tu aku tak puas nak berfesyen lagi " jawab kaklongnya tersipu malu

"Alahai , takpayahlah nak berfesyen sangat . Jadi macam ni pun boleh je nak berfesyen. Tapi... Kita kena pilih, nak berfesyen dulu ke ,menutup aurat dulu? Memang betul.Labuhkan tudung,pakai stoking pasti akan rasa panas. Tapi pesan pada diri. Ini baru panas dunia,panas akhirat belum lagi. Biar panas kat dunia, bukan panas akhirat. InsyaAllah... " balas Miera lagi sambil tersenyum memandang kaklongnya. Senang melihat perubahan kak longnya itu.




So macam mana? Ni cerita benar cuma di olah sedikit lah. Jadi KENAPA PERLU MALU? untuk berubah ke arah kebaikan. Tak perlu malu untuk berubah ke arah kebaikan. Tapi malulah sekiranya kita terfikir untuk berubah ke arah kejahatan. Tak perlu berubah secara drastik sekiranya diri masih tak bersedia. Berubah perlahan2 insyaAllah Allah akan dorongkan hati kita untuk benar2 berubah. Bukanlah kita nak berlagak baik tapi sekurang2nya kita cuba untuk jadi yang terbaik disamping kita mengingati diri kita sendiri dan orang lain. Mula2 tu memanglah kita rasa macam kekok tapi bila dah menjadi kebiasaan semuanya okay je! Yang penting niat kat hati ni apa. Jika nawaitu kita benar, maka kita kan sentiasa berada di jalan kebenaran ,insyaAllah. Kuatkan semangat untuk berubah sebab kita tak tahu apa halangan yang bakal kita tempuh dalam mencari redha Illahi... Doa,usaha, tawakal, istiqamah... Kalau nak berubah jadi baik tak perlu kita tunggu. Kita sendiri yang perlu menggerakkan diri kita. Mudah-mudahan kita semua dibawah rahmat dan keberkatan Yang Maha Esa..Amin..



***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment