◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Sunday, September 11, 2016

Antara dua darjat

Di saat semua mata sedang lena diulit mimpi.. Fikiran aku jadi tidak menentu.. Pada awalnya aku akui.. aku marah.. tp kini amarah itu telah lama berlalu pergi.. Hati aku kini dibayangi rasa sedih dan kecewa.. Ye.. sungguh.. hati aku sangat kecewa dan sedih dengan sikap segelintir manusia yang terlalu cepat menghukum dan menilai..

Pada awalnya, aku sendiri tidak menjangkakan yang aku akan jatuh cinta dengan pekerjaan ini. Pada awalnya, aku menjangkakan aku tidak mampu untuk bertahan lebih lama. Tp dengan izin Allah, Alhamdulillah sehingga kini aku masih di situ meneruskan pekerjaanku sbg seorang yang bergelar guru tadika. YE, GURU TADIKA. Aku ditempatkan di dalam kelas 4 tahun. 4 tahun yang penuh dengan gelak tawa dan ragam anak-anak kecil yang baru mula untuk mengembara dunia.

Antara anak-anak murid . Semuanya ada 12 orang. Sorang baru masuk.. 




Walaupun adakalanya stress dan pening kepala melayan karenah anak-anak kecil ini, namun selalunya telatah mereka jugalah yang menjadi penghibur hati. Walau seberat mana pun masalah yang dihadapi, bila mata ini melihat mereka.. semua masalah tu seakan-akan lenyap buat seketika. Diaorang ni kira macam ada super power la. Kau sedih macam mana pun, bila kau dah ada dalam dunia diaorg.. kau pun hanyut sama tenggelam dalam dunia diaorg. Automatik kau rasa tenang. Rasa gembira. Rasa seronok.

Tapi sayangnya, bila aku harus berdepan dengan realiti kehidupan, aku tak terlepas dari agenda *ANTARA DUA DARJAT* . Manusia gemar membeza-bezakan aku dgn yang lain. Gemar menjatuhkan hukuman terhadap aku. Terlalu cepat dalam menilai pekerjaanku. Mmg aku berkelulusan degree.. dan memang seharusnya aku tidak berada di situ. Tp salahkah aku untuk memilih? Memang aku tak nafikan.. ramai yg memandang rendah dgn title "cikgu tadika" . Tp pernah tak terfikir.. Semuanya bermula dengan guru tadika selain daripada ibu bapa. Memang gaji guru tadika tak besar. Tak setanding dgn kelulusan yg aku ada. Tp insyaAllah gaji yang Allah bayar kat aku lebih besar dari apa yang aku dapat. Aamiin..

Teringat kata-kata ustaz, jika kamu ingin menjadi kaya di dunia, bukalah business.. Tapi jika kamu ingin menjadi kaya di akhirat, pilihlah untuk menjadi pendidik..




Bukan kerja mudah.
Ye.. walaupun ada yang fikir kerja guru tadika ni senang je. Tp tak semua mampu hadapi "senangnya" itu. Berhadapan dgn keadaan anak murid terberak, terkencing, termuntah, demam, menangis.. tak semudah itu.. Tak ada kerja yang mudah kat dunia ni. Semuanya ada kesusahan yang perlu dihadapi. Ada cabaran-cabaran dia.. Dont simply said "alahh.. cikgu tadika.. senang je.."

Aku juga punya impian..
Aku juga ingin duduk di office, ber air cond..  bergaji besar.. bebas bergerak ke sana ke sini tanpa perlu memikirkan keadaan anak-anak kecil yang sedang sibuk dgn dunia mereka hampir setiap masa . Tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Setiap kali berdoa, aku akan minta Tuhan berikan yang terbaik untuk aku, di dunia dan akhirat. Berulang-ulang ku minta padaNya tanpa rasa jemu. Bila Allah tempatkan aku di tadika, aku rasa ini yang terbaik buat aku.. pada masa ni.. Aku redha.. Aku ikhlas. Aku seronok bersama mereka.




Aku pasti suatu saat, Allah akan berikan sesuatu yang terbaik buat aku.. di luar jangkaan ku.. Aku yakin dgn setiap yang Allah tetapkan untukku. Jadi awak awak semua.. janganlah terlalu cepat menilai manusia. Hati manusia tak siapa yang tahu.. Luka di hati boleh dirawat tapi parutnya itu akan terus berkekalan. Sungguh telah lama ku pendam rasa ini. Tapi hari ni hatiku benar benar kecewa.. benar benar terluka.. Allah... :'(

Rezeki tu milik Allah. Kalau Allah kata, itu yang terbaik untuk kau maka itulah yang terbaik. Kalau Allah kata itu bukan yang terbaik, Allah pasti gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kau dan aku sama. Kita adalah hambaNya. Setiap rezeki datang dariNya. Janganlah kau berasa bangga dengan apa yang ada sekarang dan apa yang aku tidak ada sekarang. Tidak ada yang mustahil dengan izin dan pertolongan Allah.. Rezeki kita berbeza-beza. Perjalanan kita jugak tidak sama. Mendoakan adalah yang sebaik-baiknya. Allah knows best. Al Baqarah 216 and 286 :)

3 comments:

  1. I know, you hv faith in Allah. Just keep strong my dear. At this stage, kita semua mmg meghadapi perkara yg sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah.. hmm.. Thank you firaa.. insyaAllah.. i'll be strong.. 💪💪💪

      Delete
  2. Percayalah...pahit kan manis akhirnya.. tunggu..janji Allah tu pasti.. doakan Alkindi membesar dan cemerlang, untuk kalian juga nanti.

    ReplyDelete