◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Tuesday, March 29, 2011

Gaji pertama saya .+ Terima kasih cikgu !



Haha , gaji pertama ? kenapa ye ? Bukankah spm 3 bulan sudah berlalu dan sekarang semakin hampir bulan 4 tapi kenapa gaji pertama saya pulak ye? haha ... Tu la die , 2 Bulan duk tanam anggur kat umah tapi takde hasil tu yang dok tukar tu .. Baru laa ni dapat hasilnya , Tak delah banyak sangat tapi syukur alhamdulillah . lagipun aku baru lagi kerjakan , tapi yang tak besnyer dapat je gaji aku terus benti . Mahu cari kerja lain pulak ! Malas nak kerja situ lagi , semuanya menyakitkan hati jep , Esok bermulalah pengembaraan aku dalam  mencari kerja2 kosong yang ader , hope adelah kan ... 

Dapat je gaji macam biase lah , aku dah bajet awal2 ape nak beli , nak buat ape , berapa nak simpan , berapa nak pakai . Duit keluar duit masuk semua aku catat , Kalau bole biar barang yang aku nak beli semua ade resit , senang sikit aku nak kira . Bukan kedekut atau terlalu berkira , tapi perlulah buat catatan tentang apa yang kita beli , berapa harganya , supaya bila duit semakin berkurangan tak ade lah kusut kepala nak pikir kita beli ape sampai duit jadi sikit kan . Memudahkan kerja . Sebelum beli barang pun aku dah siap plan awal2 nak beli ape supya sampai kat tempat yang dituju aku dapatlah membezakan antara keperluan dan kehendak . Tak adalah main langgar je . hehe ...

Masa 1st time tengok dalam akaun bank aku ade duit , satu kegembiraan yang sukar diungkapkan . Hasil titik peluh aku sendiri aku peroleh duit tu . Dah besar rupanya aku ni . Tak perlulah bergantung sangat pada mama dengan ayah dalam soal duit bila dah kerja ni kan walaupun sementara dapatlah jugak kurangkan sikit beban mereka nak tanggung perbelanjaan aku sepanjang bergelar lepasan spm yang sedang menanti offer dari mana2 ipta @ mungkin matrikulasi .

Jalan2 dengan akak aku , memang penatlah kan . Then terserempak dengan cikgu yang pindahkan aku kat sekolah lain . Jelas terpancar kegembiraan di wajahnya mendengar kejayaanku dalam spm . Yelah , usaha dia nak pindahkan aku tak lah sia2 kan .. Surat semua cikgu tu yang tolong buatkan sampai hantar ke sekolah tu sendiri . Mana tak nyer , aku sampai menangis2 tak nak pergi , marah2 tapi sekarang nilah hikmahnya . Rupanya kejayaan ku di sana . Terima kaseh cikgu!!!




***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment