◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Saturday, March 22, 2014

RINDU: Kenapa merindu?



Salam,

Alhamdulillah. Diizinkan menulis. Buat masa ni (memandangkan wifi kolej susah sangat nak connect dengan laptop) , aku mengisi masa yang ada dengan menulis sebuah cerita. Mudah-mudahan Allah permudahkan bagiku.

So, malam ni tetiba nak bercakap soal rindu. Rindu? Kenapa rindu? Sebab semua orang pernah merasai perasaan rindu ni kan. Rindu rindu dan rindu. Bukan mudah nak mengubat hati yang dilamun rindu ni. Baiklah, make it short and simple. Sebab rindu ni terlalu universal untuk dibincangkan. Dan... Ia bergantung pada diri memasing. Sebab lain orang, confirm lain pulak pendapatnya. Rindu tu pastinya ada untuk orang yang kita sayang.. Pasti.... 

Baiklah, rindu ni kan perasaan yang Allah kurniakan kepada kita, datang secara semulajadi tanpa sebarang paksaan.. *Fuh... puitis sekali. hehe* . Persoalannya kenapa kita rindu ni.. Apa penyebab-penyebab kita rindu ni. Takkan tetiba datang macam tu tanpa sebab. Kalau cinta, ye. Saya percaya cinta itu akan datang secara automatik tanpa sebab yang kita pasti.


Contohnya bila A tanya B:

A: Kenapa cinta dia?
B: Tak tahulah A. No words can describe. (hah giteww)


Ok. Tak nak menerawang jauh ke bab cinta. Sekarang kita sedang berbicara soal rindu. Back to our discussion. hehe. Ok. Rindu ni terjadi disebabkan..


>> Kita teringat kenangan lama
>> Kita teringat gelak tawa dan senda guraunya
>> Kita teringat  blablabla....


Nampak tak? Rindu tu terjadi bila kita teringat.... Teringat sesuatu yang menyentuh hati. Sama macam benci. Ada hal-hal yang kita tak suka, bila teringat...  mesti ada BENCI  ... Sama macam rindu. Bila teringat, rindu... Bila rindu je, teringat.. kan? haha. So, macam mana nak ubat rindu pulak? 

Simple. Doa.. Doa pada yang memberi rasa rindu itu.. Siapa? Allah.. Allah yang menghadirkan rasa itu. Rasa itu hadir dengan izin Allah. Jadi apa yang datang dari Allah, kita kembalikan padaNya. Selain daripada tu, kalau kita rindu.. Kita boleh call.. Mesej.. Dengan aplikasi yang begitu banyak sekarang ni, mudah dan cepat. Ada Whatsapp, Wechat, Viber, Line. Haihh. Macam-macamlah. Tinggal pilih je. Tapi jaga hati. Jangan sampai rasa rindu tu membawa ke jurang dosa. Pelihara rasa itu sebaiknya untuk kita meraih pahala sebanyak-banyaknya.. Bukan untuk tambah dosa yang sedia ada.

Untuk mereka yang telah tiada.. Pergi meninggalkan kita, sentiasalah doakan mereka di alam sana.. Jangan pernah lupa untuk mendoakan mereka.. Walaupun mereka telah tiada, namun kasih sayang yang mereka beri pada kita semasa hayatnya, tetap akan kita rasakan dan sentiasa ada dalam hati kita.. Untuk selama-lamanya... Sekian.. (Peringatan buat diri sendiri juga)


p/s: Suka untuk diingatkan, rindu ni untuk semuaa.. Mak, ayah, keluarga, sahabat.. Bukan untuk yang dilamun cinta je okay. hehee


**Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment