◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Sunday, June 08, 2014

MyCerpen: Seindah Impian (PART 2)

SEINDAH IMPIAN: BAHAGIAN 2



“Besarnya Universiti ni dik. Suka mak tengok.“ mak mula bersuara setelah van yang dipandu oleh abang Long mula memasuki pintu pagar kedua UiTM. Pintu pagar kedua itu terletak di Seksyen 7 berhampiran dengan Jakel. Suasana dalam van itu mula riuh seolah-seolah mereka sedang melihat Shah Rukh Khan di depan mata. Masing-masing mula berbicara sendirian. Terpancar keterujaan dan kegembiraan di raut wajah mereka.

“Ha’ah lah dik. Besarnya Universiti ni. Adik nanti mesti seronok punya duduk kat sini. Jangan lupa kat kitaorang semua sudahlah.“ Kak Ngah pula bersuara. Mula menyakat adiknya itu.

“Kak Ngah ni! Memanglah seronok tapi suasana kat sini takkan sama dengan kat kampung tu. Pening adik tengok bangunan tinggi-tinggi ni. Kereta banyak. Bunyi hon sana sini. Rimas! Lagipun, takkanlah Adik nak lupa darah daging adik sendiri. Adik sentiasa ingat tau. Adik bukan kacang lupakan kulit.“ rungut Adik tatkala mendengar percakapan akaknya itu. Kurang senang dengan apa yang diperkatakan.

“Akak gurau je dik. Janganlah marah-marah. Nanti cepat tua, tak ada siapa nak. Terpaksalah akak cari Pak Amin kat kampung tu nanti suruh kahwin dengan adik. Tapi adik nak ke kahwin dengan dia. Dia dah macam moyang kita dah dik. Jalan pun sekarang dah pakai tongkat.“ semakin galak kak Ngah mengusik. Sebenarnya kak Ngah ingin memujuk tapi sengaja dipujuk dengan cara begitu agar adik kesayangannya itu kembali ceria. Selalunya adik yang akan memujuknya. Kali ni giliran dia pulak yang memujuk adik.

“Kak Ngah!“ adik terjerit kecil namun turut tertawa bersama.

“Ya Allah , betapa besarnya amanah dan tanggungjawab yang harus hambaMu ini pikul. Ku mohon kekuatan dariMu ya Allah agar dipermudahkan jalanku dalam menuntut ilmu. Niat aku ke sini tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menuntut ilmu demi mencari keredhaanMu di samping membahagiakan kedua ibu bapaku dan keluarga. Harapan mereka sangat besar untuk melihat aku berjaya. Aku ingin membalas jasa mereka ya Allah. Aku ingin melihat mereka menyarung jubah konvokesyen itu nanti walaupun mereka tidak dapat berada di pentas graduasi. Aku ingin mereka merasakan kegembiraan yang aku rasakan. Permudahkanlah jalanku ya Allah. Berikan aku semangat. Aku harus jadikan amanah dan tanggungjawab ini berjalan dengan sempurna. Aamiin ya Rabb...” bisik adik sendirian. Air mata mula bergenang. Tunggu masa untuk jatuh namun dikuatkan semangat. Sedaya upaya cuba ditahan.

“Adik dah daftar semua? Barang-barang tu semua cukup tak? Ada apa-apa lagi yang kurang? “ Pak Azman mula bertanya ketika mereka sedang sibuk membantu adik menyusun barang-barangnya di dalam bilik.

“Alhamdulillah, semua dah settle bah..“ jawab adik perlahan. Walaupun adik teruja untuk melanjutkan pelajaran di situ namun jauh di sudut hati, hati berasa sangat sedih. Sedih sebab akan meninggalkan keluarganya dan memulakan kehidupan sebagai seorang mahasiswa di Universiti itu. Maklumlah, sejak dari kecil lagi adik tidak pernah berenggang dengan keluarga. Ke mana sahaja pergi pasti mak dan abah ada bersama. Membayangkan keadaan di sini, hidup di bumi orang, tidak ada saudara-mara terdekat, semuanya harus diuruskan sendiri, hati adik menjadi sebak.

Check betul-betul nak. Kalau ada yang kurang, boleh kita keluar sekejab pergi beli. Ni lepas mak balik nanti susah pulak adik nak cari barang.“ sambung Mak Ija pula penuh perhatian.

“Betul mak. Alhamdulillah semua dah cukup. Kalau ada yang kurang, adik beli je kat bawah tu. Kan ada kedai “ balas Adik cuba menyakinkan.

“Mak dengan abah jangan risau ok. InsyaAllah Allah ada. Allah pasti akan tolong adik... Mak dengan abah sentiasalah doakan adik..” balasnya lagi sambil mengukir senyuman. Kali ini suaranya kedengaran sayu.

“Semua dah siapkan? Tu dari tadi abang Long dok dengar diaorang buat pengumuman kat bawah tu suruh berkumpul. Bolehlah kita berangkat sekarang ye.“ Abang Long memberikan cadangan.

“Betul tu. Sesi penyerahan borangkan dik? Mak dengan abah balik dululah dik. Tak tahulah bila nak sampai sini lagi. Ada umur, sampailah lagi mak kat sini."

“Hmm.. Jomlah. Turun sama-sama..“ balas adik perlahan. Hatinya semakin sebak. Saatnya telah tiba. Dia harus berjauhan dengan keluarganya buat sementara waktu demi mencapai segunung impian dan harapan di sini.





Sampai sahaja di parkir kereta, Abang Long mula memanaskan enjin van. Masing-masing mula bersalaman. Hati semakin sebak. 

“Ya Allah ! Kuatkan semangat aku! “ doa adik berulangkali dalam hatinya.

“Adik kat sini jaga diri baik-baik. Mak dengan abah jauh. Kalau demam, jangan lupa makan ubat. Pergi klinik. Ajak kawan teman, jangan pergi sorang-sorang aje. Apa-apa jadi nanti susah. Duit tu jaga elok-elok. Dok sini solat jangan lupa. Jaga tingkah laku. Ingat tujuan datang sini untuk apa. Mak dengan abah sentiasa doakan adik. Jangan lupa telefon mak dengan abah. Belajar betul-betul dik. Inilah masanya adik nak balas jasa semua orang. Kita ni bukan orang senang dik. Adik belajar betul-betul. Jadi anak yang solehah. Jadi hamba Allah yang bukan sahaja berbakti kepada kedua ibu bapa dan keluarga malah berbakti kepada agama,bangsa dan negara.“ panjang lebar Mak Ija menyusun kata menasihati puteri bongsunya itu. Yang lain hanya menjadi pemerhati dan memasang telinga sahaja. Faham benar hati mak mereka itu. Naluri keibuan yang begitu mendalam memang tidak dapat disangkal lagi.

“InsyaAllah mak... Doakan adik... " air mata yang sedari tadi hanya bergenang di kelopak mata kini mula berguguran. Mak Ija, Kak Ngah dan Kak Aisyah turut sedih apabila melihat adik yang mula teresak-esak menangis.

“Dah dah. Jangan nangis nak. Datang sini nak belajar. Bukannya mak dengan abah hantar adik masuk penjara. Tak payah nangis-nangis. Mak dengan abah hidup lagi ni. Nak nangis buat apa.“ sempat lagi Mak Ija melawak. Masing-masing mula tertawa. Tangisan dalam senyuman. Itulah keadaannya.





***BERSAMBUNG...***


(COPYRIGHT@FARRAMIERA)


p/s: Seperti yang sedia maklum dalam entry sebelum ini. Cerpen ini sepatutnya Fara hantar untuk sertai pertandingan bertemakan Destini Anak Bangsa UiTM Di Hatiku. Tapi tak jadi sebab dah terlebih words. Jadi keseluruhan cerita ini memang berkisarkan tentang UiTM.



No comments:

Post a Comment