◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Sunday, June 15, 2014

MyCerpen: Seindah Impian PART 4 (AKHIR)

SEINDAH IMPIAN: PART 4 (AKHIR)




3 tahun telah berlalu. Alhamdulillah Sofea Humairah telah berjaya menamatkan pengajiannya di Universiti Teknologi MARA. 3 tahun berada di UiTM banyak mengajarnya erti kedewasaan. Minggu depan merupakan hari Istiadat Konvokesyen. Alhamdulillah setelah menamatkan pengajian, Humairah telah diterima bekerja di salah sebuah bank swasta. Alhamdulillah Allah mudahkan perjalanannya.

“Mak, Abah ... Malam ni Adik nak bawak mak dengan abah pergi shopping tau! Alhamdulillah adik dah dapat gaji tadi mak. Gaji bulan ni ada lebih sikit mak. Bolehlah kita pergi makan sekali. Ajak abang Long dengan Kak Ngah sekali. Kak Aisyah tak balikkan?“ petah Mairah menyusun kata.

“Minggu depankan adik ada konvokesyen, baju dah ada nak? Adik kata nak bermalam di hotel. Macam mana pulak tu?“ soal mak kerisauan.

“Alhamdulillah semuanya dah settle mak. Mak jangan risaulah. Nanti hari Rabu petang kita geraklah. Kita tidur sana. Malam tu boleh jalan-jalan. Khamis pagi majlisnya mak. Adik dah tempah 3 bilik. Selesa sikit. Adik nak semua ikut. Adik dah cakap dengan Abang Long, Kak Ngah dan Kak Aisyah. InsyaAllah diaorang jadi pergi.  Soal transport tu mak tak usahlah risau. Adik dah uruskan semuanya. Kita naik van nanti. Macam dulu. Masa mula-mula mak dengan abah semua hantar adik kat sana.“ balas Mairah lagi. Abahnya lebih gemar memasang telinga menjadi pendengar.

“Kami ni tak susahkan adik ke? Macam-macam dah adik buat.“ perlahan suara Mak Ija mengeluarkan kata.

“Ya Allah, kenapa mak cakap macam tu. Adik tak rasa terbeban pun mak. Adik rasa seronok sangat. Kalau tak kerana mak dengan abah dan adik-beradik yang lain, adik takkan berjaya sampai sini. Keluarga adik adalah semangat adik untuk mencapai kejayaan. Mak janganlah fikir macam tu. Adik sayang keluarga ni mak. Adik sayang sangat. Selagi ada rezeki yang Allah beri pada adik, selagi itulah adik akan terus gunakan rezeki ini untuk bantu semua ahli keluarga adik. Dalam duit gaji yang adik dapat ni pun mak, ada hak-hak orang lain...” lembut sahaja Adik berbicara. Sayu mendengar apa yang diperkatakan oleh anaknya itu.

“Abah bangga dengan adik. Walaupun adik mendapat pendidikan yang tinggi, adik tetap ingat asal usul adik. Adik tetap adik yang dulu. Ingat pesan abah ni adik, kita kalau senang macam mana pun , jangan pernah kita merendah-rendahkan orang lain. Rezeki ni Allah punya. Segala nikmat yang kita ada milik Allah. Bila-bila masa je Allah boleh ambil balik. Barang ni semua pinjaman je dik. Pastikan kita pulangkan apa yang dipinjamkan dalam keadaan yang baik nak. “ abah pula membuka bicara. Nasihatnya begitu mendalam namun berguna untuk masa depan.

Hari yang dinanti telah tiba. Perasaan teruja, gembira, berdebar semuanya bermain-main di hatinya. Tak tahu bagaimana hendak digambarkan perasaanya ketika itu. Allah Maha Mengetahui. Pagi itu, Sofea Humairah mengenakan sepasang baju kurung berona biru dihiasi sulaman putih lengkap bertudung biru putih. Kulit wajahnya yang cerah di solekkan dengan solekan yang ringkas cukup menyerlahkan kecantikkannya. Humairah tampak begitu anggun dan cantik.

Memandangkan mereka telah sepakat untuk memilih warna biru sebagai warna tema jadi pada pagi itu , mereka kelihatan sedondon macam kumpulan boria pun ada jugak. Mak Ija dan Pak Azman dijemput masuk ke Dewan Agong Tuanku Canselor, manakala ahli keluarga lain hanya akan hadir setelah majlis selesai. Menurut Humairah, majlis itu akan mengambil masa yang lama. Jadi lebih baik yang lain rehat dulu di hotel. Sebelum majlis tamat, Humairah akan menelefon mereka. Lagipun jarak perjalanan dari hotel tempat mereke menginap tidaklah begitu jauh dengan UiTM. Hanya 3 kilometer sahaja.


Suasana di dalam dewan sangat meriah. Pelbagai ragam dan gelagat dapat diperhatikan. Masing-masing teruja untuk naik ke atas pentas. Kesemuanya lengkap memakai jubah konvokesyen. Tiba giliran Sofea Humairah, gambarnya terpampang di skrin besar. Alhamdulillah walaupun tidak berjaya mendapatkan Ijazah Sarjana Muda kelas pertama, Humairah berjaya mendapatkan Ijazah Sarjana Muda kelas kedua tertinggi. Humairah berangan-angan untuk menyambung ke peringkat yang lebih tinggi di oversea. Mudah-mudahan Allah permudahkan.

Tatkala nama Sofea Humairah disebut, Mak Ija dan Pak Azman tidak dapat menahan sebak melihat anaknya kini berada di atas pentas yang penuh bersejarah itu. Sofea Humairah telah mengukir sejarah terindah dalam diari keluarga mereka. Mereka bersyukur dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah. Walaupun mereka dari keluarga yang susah, anak-anaknya tidak pernah merungut apatah berasa malu. Malahan mereka dikurniakan anak yang sangat memahami situasi mereka. Biarlah di mata manusia, mereka hanyalah keluarga yang miskin kerana yang harus mereka risaukan adalah jika mereka miskin di mata Allah.

“Ya Allah, sungguh indah rencanaMu buat keluargaku... Alhamdulillah...“ bisik Pak Azman di hati kecilnya. Tatkala itu mutiara jernih mengalir perlahan di pipi. 



***...TAMAT...***


(COPYRIGHT@FARRAMIERA)


p/s: Seperti yang sedia maklum dalam entry sebelum ini. Cerpen ini sepatutnya Fara hantar untuk sertai pertandingan bertemakan Destini Anak Bangsa UiTM Di Hatiku. Tapi tak jadi sebab dah terlebih words. Jadi keseluruhan cerita ini memang berkisarkan tentang UiTM.




No comments:

Post a Comment