◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Tuesday, January 18, 2011

Aku minat menulis !


Salam, Lama meninggalkan cerpen seteguh kasihku,rehat2 dululah..hehe..Actually aku memang minat sangat menulis..Tak kiralah apa pun yang penting ia memerlukan daya imaginasi yang membawa fikiranku terbang ke alam fantasi..Indah sekali..Thats why lah aku minat subjek Bahasa Melayu..Minat time karanganlah,hehe..Memang dari sekolah rendah aku lagi minat bab-bab mengarang karangan ni daripada yang lain.Tapi cita-cita aku sebenarnya lain.Maksudnya bukan ke arah mengarang2 ni..Tapi deep in my heart aku nak sangat melibatkan diri dalam bidang penulisan ni dan menjadi seorang penulis novel yang digemari.

Mengarang bukan mudah.Ye betul..Aku tahu tak mudah tapi kalau kita terus berusaha mempelajarinya pasti Allah akan permudahkan kita.Menulis kenalah dari hati..Berdasarkan pengalaman dan bukan imaginasi semata-mata.kena ada faktanya jugakkan..Orang kata kalau nak mengarang sesuatu cerita kena ada rangkanya dulu kan...Kadang2 aku rasa menyusahkan je nak wat rangka2 karangan tapi bila fikir-fikirkan kenapa ye orang kata macam tu..Rupanya bila kita buat macam tu memudahkan kita tuk menullis.

Seronok menulis ni.Ada je ceritanya..Ideanya..Kadang2 tu kalau kita ada masalah,luahkan melalui penulisan kita,pasti kita rasa tenang walaupun tak adalah sepenuhnya tenang..At least ia mengurangkan sedikit beban kita.Tapi tak semua orang tu minat dalam bidang penulisan.Thats the reality lar kan.Setiap orang ada minat dia orang yang tersendiri..Sebab tu kalau dalam pemilihan kerjaya terutama masa nak pilih course tok further study nanti pasti kita rasa tekanan yang teramat sangat.Oleh itu,


Pilihlah course yang kita minat and kita boleh bawak.Barulah enjoy nak study.


Kalau tak alamatnya separuh jalanlah kita study.sebab apa? Stress lar..Kalau boleh aku nak je further study dalam bidang penulisan ni..Lebih mendalam..Tapi cuba kita lihat penulis-penulis sekarang...Ada yang menjadi seorang penulis terkenal tapi bila dikaji latar belakangnya, bukanlah dari bidang penulisan.Maknanya bidang penulisan ni bebas untuk sesiapa sahaja menceburinya.Mungkin aku nak jadikan bidang penulisan yang aku minat sebagai sampingan,macam part time lar,hhehe..Tapi aku tak bijak sangat pun dalam menulis ni.Sekadar mengisi masa lapang je.Ok what? hehe

***Berfikir seketika

No comments:

Post a Comment