◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Wednesday, October 10, 2012

Campus Life: Kuliah vs Tutorial vs Lecturer ?


Salam , sekarang ni mungkin aku akan menjadi seorang yang rajin untuk update blog ni. hehe.. This week is already 5 weeks, lecturer ACC masih tak masuk kelas. Honestly aku agak risau sebabnya minggu depan , weeks 6 , almost every subject we have test and quiz before mid semester break... Tak kisahlah kalau tak ada tutorial , yang penting kuliah . Student masih boleh belajar kalau tak ada tutorial class sebab usually tutorial class ni banyak pendedahan tentang cara2 menjawab soalan exam, sample question and bagi student2 yang kurang faham , di sinilah tempat untuk mereka bertanya dengan lebih lanjut. Tapi masalahnya untuk subjek ini, tutorial tak ada , kuliah pun tak ada.

Ye,kami faham , masalah kekurangan pensyarah tapi pensyarah pun kenalah faham kami jugak. Kalau tak belajar subjek ni, how we want to perform well in this subjek. Ya , kami tahu kami boleh ajer belajar sendiri tapi kan bukan semua benda kita boleh belajar dengan sendirinya, sometimes we need someone to teach us bagi mengelakkan kefahaman yang bertentangan dengan maksud sebenar. 

Bagi aku, aku tak sukalah lecturer tak masuk untuk jangka masa waktu yang sangat lama and after that bila dia masuk dalam class, ajar nak laju aje.. nak cepat ajer..  Bukan nak merungut tapi ini kenyataan. Pelajar yang mulanya berminat nak belajar, akhirnya jadi tension dan stress.. (macam benda yang sama je maksudnya, ehhe). kemudian homework yang bertimbun2.. 

kadang2 kawan2 pun penting jugak untuk belajar kan..

As a university student , this is the fact that we have to accept. Kalau anda dapat pensyarah yang memahami, its good enough , bersyukurlah .. Kalau anda dapat pensyarah yang jenis "that's your problem not my problem. I know, on blah3 you submit your assigment/homework ! " Sudah ... tak ke stress jadinya... tapi kita perlu bersyukur jugak sebab she/he sebenarnya sedang melatih kita untuk menjadi seorang  menepati masa dan mengelakkan kerja yang bertangguh. See? Everything happens for a reason, right ? 

Sebagai pelajar kita harus belajar untuk menerima apa juga keadaan yang terjadi di sekeliling kita. Inilah kenyataan yang harus kita terima. Elakkan daripada merungut dengan apa yang jadi (pesanan untuk diri aku juga) , insyaAllah semuanya menjadi lebih mudah.. Apa2 pun ingat mama ayah dan keluarga.. Allah itu sentiasa ada di samping kita. 

***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment