◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Friday, October 12, 2012

Cakap tentang FOCUS

Salam Jumaat ! Alhamdulillah , semuanya berjalan lancar hari ni walaupun early in the morning , aku ada kuiz and Im not really ready for it sebabnya... tak study lah (study tapi tak habis), something happened and because of that I cant focus on my study , so aku buat keputusan untuk tidur jelah. Mcm biase , dalam hati niat nak bangun pukul sekian,sekian tapi mcm biasa jugak , tak bangun. hehe.. Teringat pulak kat mama aku . She is the one yang akan sibuk sebab kejutkan kami untuk bangun belajar.. Sampaikan kadang2 , mama yang tak tidur sebab susah hati tengok anak2 nya nak exam tapi tidur ajer... Sekarang bila dah jauh dari mama, barulah terasa kehilangan di situ . Tapi kami adik beradik still pesan kat mama kami tolong kejutkan kami bangun tidur if we want to study on blah3.. and mama pulak akan call kami banyak kali sampai kami angkat call tu , hehe.. see? Mama sangat perhatian kat kami.. Sayang mama ! 

Now Im counting the days to go back to my home. Tak sabarnya ! Tapi perjalanan menuju ke hari tu tak semudah yang disangka. Next week we will have a lots of test. (tak lah lots sangat, saje je,hehe..) We have 2 test and 1 online quiz. Semoga semuanya berjalan dengan lancarlah.. Begitu jugak dengan subjek yang satu ni . Account. Seperti apa yang pernah aku tulis sebelum ni , lecturernya tak masuk lagi.. Harap2lah next week beliau masuk. Tetiba rasa nak share ayat ni. Ayat ni aku ambil dari seorang sahabat... Katanya : 

"Focus itu terletak pada diri kita sendiri. Buatlah apa pun yang boleh membuatkan kita focus... "
Dalam kita menuntut ilmu, focus atau lebih mudah memberi perhatian sangat penting sebenarnya. Manusia ni diberi keistimewaan yang berlainan. Kita ambil beberapa contoh. 

1. Ada orang yang bila mana dia focus ketika menuntut ilmu, tak perlu ulangkaji pun dia dah tahu macam mana nak buat soalan tu. 
2. Ada orang pulak, dah focus tapi still tak faham. Mungkin dia rasa dia focus tapi sebenarnya ada perkara yang menganggu fikirannya yang membuatkan dia tak boleh focus sepenuhnya. 
3. Ada pula yang jenis tak focus dalam class, tapi bila study senang je nak faham. 
4. Dan macam2 lagi keadaan yang ada :)
Semuanya bergantung pada diri kita sendiri sebenarnya kan. Bak kata pepatah , nak seribu daya, tak nak seribu dalihnya kan ... 
Ok ,kembali pada cerita asal, memandang sekarang kemudahan dah depan mata , so memang aku akan rajinlah untuk menulis di blog ni. Tapi bergantung pada masa dan tahap kerajinan aku untuk menulis. Dulu pun banyak je masa tapi disebabkan malas , tak ada jugak. Lepas ni rasanya nak tulis lebih kepada cerita pendek and at the end of the story , kita tengok pengajaran apa yang kita boleh ambil ataupun cerita sekadar suka2 untuk merehatkan minda. As we know , aku sangat suka menulis. Macam yang aku tulis dalam entry sebelum ni . Klik sini Penulisan minatku! . Aku tak kisah tak dapat apa2 ganjaran tapi satu kepuasan jika apa yang kita tulis tu ada orang baca dan ada membawa sedikit sebanya manfaat kepada pembaca tu. Tapi kalau tak ada yang baca pun , aku tetap berpuas hati sebab aku dapat menulis. 

Ya Allah , permudahkanlah segala urusan kami dan bimbinglah kami untuk terus berada di jalanMu yang penuh dengan rahmat dan keberkatan. InsyaAllah.. (Peringatan untuk diri sendiri)

***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment