◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Friday, February 21, 2014

Sayang biar berpada




Salam,

Alhamdulillah. Masih Allah beri kesempatan untuk meneruskan kehidupan yang penuh warna-warni ni. Ok, cakap pasal sayang. Macam-macam cerita yang aku dengar. Walaupun tak banyak tapi sedikit sebanyak memberi banyak pengajaran buat aku. Kisah hidup aku sendiri takkan lari  dari perasaan sayang ni.

Sayang. Lumrah kehidupan untuk kita jatuh sayang kat seseorang. Bukan mudah nak menyayangi tapi kalau dah sayang memang susah nak lupakan. Kan? In fact, kita akan selalu ada rasa sayang tu. Ok, sebagai contoh mudah, kita pergi pada sayang yang kita curahkan pada keluarga. Keluarga tu pulak merangkumi mama dan ayah serta adik-beradik kita. Kalau yang ni, tak salah untuk kita curahkan kasih sayang tu sepenuh hati kita. Keluarga itu anugerah Illahi. Sejak kita kecil hingga kini, mereka sentiasa ada dengan kita. Segala tindak tanduk kita, mereka lebih mengerti.

Tapi bukan sayang ni yang aku maksudkan untuk entri kali ini. Sayang yang aku maksudkan di sini adalah sayang yang kita beri pada insan yang bukan sesiapa. Insan yang boleh kita kahwini. Insan yang bukan dalam kalangan ahli keluarga kita. Contohnya kawan dan juga bakal pasangan hidup. Uhukk uhukk. >.<




Sayang biar berpada. Mudah tapi penuh pengertian. Kenapa aku cakap macam tu? Sebabnya sayang pada insan-insan ini pastinya akan mendatangkan kekecewaan dalam hati kita. Tak semua tapi pasti ada. Percayalah. Kawan. Tak salah nak berkawan. Tak salah untuk saling kasih mengasihi. Tapi selalu semat dalam diri, sayang macam mana pun kita kat seseorang, jangan serahkan sayang yang kita ada tu 100% untuk insan tu. Tinggalkan sedikit buat kita rasa sayang tu supaya apapun yang terjadi di masa datang, kita masih ada rasa sayang kat diri kita. Kat ahli keluarga kita. Betul tak?

Sayang biar berpada supaya jika ada sesuatu yang mengecewakan hati kita atau melukakan hati kita, kita masih mampu untuk melangkah dengan yakin meneruskan kehidupan tanpa perlu menoleh kebelakang, hanyut dengan perasaan kita. Di saat kita merasakan semua pintu telah tertutup, kita jangan pernah lupa masih ada pintu yang terbuka buat kita.

Apa yang penting, jangan lupa Allah. Ingat Allah dalam setiap hal-hal yang menggembirakan hati kita, pasti Allah akan sentiasa ingat kita bila kita dalam kesusahan. Jangan lupa yang kita juga masih ada mama dan ayah serta adik-beradik sebagai sumber kekuatan kita. Jadi sayang biarlah berpada-pada ye. Begitu juga benci. Biar berpada-pada :)

***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment