◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Friday, February 21, 2014

Usia bukan penghalang




Salam,


Pernah tak kita berkawan dengan mereka-mereka yang lebih tua daripada kita? 

Atau 

Pernah tak kita berkawan dengan mereka yang lebih muda daripada kita? 



Dua-dua persoalan ni mesti jawapannya YA. Kan kan ? Sebab dalam hidup ni, kita bukan bergaul dengan sesama sebaya kita je. Ada masa kita akan berkawan dengan mereka yang lebih muda dari kita dan lebih berusia dari kita. Toksah gi jejauhlah. Dalam family je kita dah ada mak ayah kita. Akak dan adik. Walaupun mereka ahli keluarga kita but sometimes they can be our friend right?

Kat sekolah pulak, mesti kita ada berkawan dengan akak2 dan abang2 senior betul tak? Memang takkan lari daripada berkawan dengan mereka yang lebih muda dan mereka yang lebih berusia. Macam aku sendiri, bila kerja partime, aku banyak berkawan dengan mereka yang berusia dan ada juga berkawan dengan adik-adik. Selalu berbual bersama, berkongsi cerita bersama.

Kadang-kadang kita rasa macam susah je nak kawan dengan mereka yang lebih berusia. Kita rasa lebih senang nak kawan dengan mereka yang pangkat adik2. Betul tak? Yang adik2 pulak, lebih selesa berkawan sesama mereka sebab takut macam susah nak berbual dengan yang pangkat akak2. Actually bagi aku, tak susah nak berkawan dengan sesiapa yang penting kita tahu batas kita.

Mula-mula memang susah nak berkawan. Aku sendiri mengaku yang aku jenis susah nak dapat kawan sebab aku takut and malu nak mulakan perbualan. Tapi bila dah berkawan, mulalah keluar perangai "gila" aku. Cuba untuk berubah tapi dah terbiasa dengan sifat malu and takut ni. Cuba jadi orang pertama yang mulakan perbualan bila berada dalam situasi ni. Mana tahu, orang kita nampak macam garang sebenarnya ramah aje. Kenalah kena pada caranya. Eh, macam pelik ayat ni. Tapi fahamkan?




Usia bukan penghalang untuk kita berkawan dengan sesiapa yang kita nak. Berkawan biar ramai, berkasih biar satu. Eh ! hehehe . Aku sendiri ada berkawan baik dengan mereka yang lebih berusia dari aku dan aku rasa selesa sebab pengalaman mereka lebih banyak. Nasihat dan tunjuk ajar mereka sangat memberi manfaat buat aku. Bila berkawan dengan adik-adik pulak banyak mengingatkan aku dengan zaman ketika aku seusia mereka. Memberi aku inspirasi untuk menjadikan kehidupan mereka yang mendatang menjadi lebih baik dari kehidupan aku. Yang penting, aku tak nak kesilapan yang aku lakukan masa usia aku seperti mereka, mereka ulangi.

Memang manusia takkan lari dari buat silap. Tapi selagi mereka boleh elakkan, aku berharap agar mereka dapat elakkan. Usia mereka masih muda. Dan aku pula, dengan jalan hidupku. Berharap agar kesilapan masa lalu aku ambil jadikan iktibar and learn something from it to be a better person in the future dengan izin Allah. InsyaAllah.. Aamiin.


p/s: Bila kena tang kahwin nanti, belum tentu jodoh kita sebaya. Majoriti yang kahwin, lelaki lebih berusia and perempuan lebih muda. Ada jugak yang terbalik. So usia itu bukan penghalang. hehe >.<


***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment