◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Friday, February 07, 2014

Soal hati ... Rumit !



Salam,

Alhamdulillah, hari ni Allah masih beri kita kesempatan untuk menarik nafas dan merasai keindahan dunia yang hanya sementara. Buat diriku yang masih leka dan terbuai dengan godaan dunia, moga usia yang masih diberi sebagai pinjaman ni dapat aku manfaatkan dalam mendidik diri menjadi seorang yang lebih baik, insyaAllah. 

Soal hati. Ke mana sahaja kita pergi, mesti ada kawan-kawan sekeliling atau teman-teman rapat yang menceritakan masalah hati mereka. Soal hati ni umum. Selalu yang kita dengar, soal hati yang berkaitan dengan cinta manusia. Soal hati memang berkait rapat dengan suka, cinta, minat, sayang dan kasih. It's normal. Manusia takkan pernah lari dari soal hati.. Rumit ! Ya ! Soal hati memang rumit untuk diungkapkan. Yang merasai pasti memahami. Kan? 

Soal hati memang rumit sayang apatah lagi dalam menjaga hati manusia. Tak mudah tapi cuba be positive, jaga hubungan dengan Allah, baik dengan semua orang. InsyaAllah, bila kita jaga hubungan kita dengan Allah, Allah akan mudahkan hubungan kita dengan manusia. Nak jaga hati manusia ni, memang payah. Kadang2 hati kita yang tak terjaga. Sebab tu serahkan pada Allah soal hati ni. Allah pemilik hati. Allah tahu apa yang ada kat hati. Kalau apa yang kita buat tu betul, Allah tak murka, teruskan.. Dahulukan pandangan Allah. Itu lebih mudah. Banyakkan berzikir, ingat Allah. Hati akan tenang. 

Kalau ia melibatkan soal cinta, doalah pada Allah agar Allah pelihara hati kita supaya ia hanya terpaut pada insan yang telah Allah takdirkan untuk menjadi belahan jiwa kita. Yakinlah wahai hatiku sayang, walau 1000 hijab yang menghalang, sebuah pertemuan pasti akan terjadi dengan izin Allah. Biiznillah. Husnudzon itu penting. Kita kena bersangka baik pada Allah. Everything will goes smoothly. InsyaAllah. 

***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment