◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Saturday, May 17, 2014

MyCerpen: Cinta Bersatu (PART 1)



CINTA BERSATU: BAHAGIAN 1


Kesibukan di tempat kerja hari ini membuatkan Naziha terpaksa pulang lewat. Memandangkan esok syarikatnya akan mengadakan mesyuarat , beberapa dokumen penting perlu disiapkan segera. Sebagai setiausaha syarikat dia bertanggungjawab dalam memastikan mesyuarat itu berjalan lancar esok . Jam menunjukkan pukul 6.45 petang, Naziha mula melangkah keluar. Azan Maghrib akan berkumandang tidak lama lagi. Seperti biasa, Naziha akan singgah sebentar di masjid yang berhampiran dengan syarikatnya untuk menunaikan solat Maghrib. Di situ Naziha berasa sangat tenang. Ketenangan yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata. Segala keletihan dan masalah dunia hilang seketika dari kotak fikirannya.

"Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana masih mengizinkan aku untuk melihat bumi ciptaanMu.." bisik Naziha perlahan tatkala azan mula berkumandang. 

Entah mengapa sejak dia melangkah masuk ke masjid itu, jantungnya mula berdegup kencang. Hatinya mula berdebar-debar. Doa sentiasa dipanjatkan agar dia dan keluarganya dijauhkan dari apa jua perkara yang tidak diingini. Seusai menunaikan solat maghrib, Naziha mula melangkah keluar dari masjid menuju ke tempat meletak kereta. Ketika sedang sedang sibuk mengatur langkah, tiba-tiba dirinya disapa oleh seorang lelaki dari belakang. Ketika itu jantungnya semakin berdegup kencang. 

"Ya Allah ,lindungilah aku.. Jauhkan aku dari hal-hal yang tidak baik." 

 "Assalamualaikum...Naziha Aleesya? " suaranya perlahan tetapi begitu lembut. 

Naziha menjawab salam tersebut sambil menoleh ke arah pemilik suara tersebut.

"Ya Allah...dia? " Naziha terkedu. Hatinya mula berkata-kata.

"Naziha Aleesya, awakkan?" soal suara tadi. 

"Ye saya. Awak... awak.. Irfan Danial?" suaranya tersekat-sekat. Seolah-olah tidak percaya dengan apa yang baru dilihatnya.. Nama yang sudah begitu lama disimpan rapi dalam kotak hatinya kembali disebut. Naziha tetap mengajukan pertanyaan. Dia masih menginginkan kepastian walaupun dia tahu andaiannya itu sama sekali tepat. Matanya tidak mungkin silap.


oh wow. lovely. Oh my God, it's cute ^ ^ eyes, cute, beautiful, blue-eyed, aa, elegant,


"Ye,saya. Irfan Danial. Awak ingat kat saya lagi rupanya. Saya ingatkan saya salah orang.." bicara Irfan meneruskan perbualan. 

"Takkanlah saya boleh lupa kat awak. Awak je yang tak ingat kat saya. Seorang je? Mana isteri awak?" balas Naziha sambil tersenyum kecil. Matanya memandang ke kiri dan kanan Irfan seolah-olah sedang mencari sesuatu. 

"Isteri saya? Oh.. Sekarang dia tak ada. InsyaAllah nanti adalah tu." balas Irfan perlahan sambil tersenyum memandang raut wajah Naziha.

"Eh, awak ni sorang je ke Aleesya? Cik abang mana? Kat dalam masjid lagi ke?" saja Irfan tanya sebegitu.

"Oh, cik abang sayaa... emm.. Buat masa ni belum ada lagi. Nanti-nanti dah ada saya kenalkan ye. Okaylah Irfan.  Kalau macam tu saya minta diri dululah ye. Nanti tak elok pula isteri awak nampak. Tak pasal-pasal nanti bergaduh pulak awak." suaranya kedengaran seperti kurang senang di situ.

"Dia tak marah punyalah. Percayalah.." jawab Irfan selamba sambil tergelak kecil. "By the way, Aleesya, awak masih pakai nombor yang sama ke? " soal Irfan lagi. Irfan lebih suka memanggil Naziha dengan nama Aleesya. Lebih comel katanya.

"Ye, saya masih pakai nombor tu. Kalau ada apa-apa jangan segan-segan contact saya ye. Okaylah , saya balik dulu. InsyaAllah jika diizinkan Allah, kita jumpa lagi "

"Baik-baik drive ye Aleesya. Dah malam ni. Take care. " pesan Irfan penuh perhatian.

"Saya dah biasa. Okay, awak pun . Assalamualaikum." Naziha terus mematikan perbualan.

Kereta proton Myvi berwarna putih meluncur pergi hilang dari pandangan. Irfan mula mengatur langkah menuju ke kereta Honda Accord miliknya yang kebetulan terletak bersebelahan dengan kereta Naziha.  

"Ya Allah , aku yakin dialah orangnya.." bisik Irfan perlahan sambil tersenyum kecil. 



*** BERSAMBUNG...***


( COPYRIGHT@FARRAMIERA )

No comments:

Post a Comment