◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Tuesday, February 10, 2015

Cinta itu BUKAN milik kita

Salam,

Alhamdulillah sebab masih diberi kesempatan untuk bernafas. Biasakan diri sebut Alhamdulillah sebagai tanda kesyukuran kita di atas segala yang dikurniakanNya. Okaylah, mood hari ni adalah cinta. Pyaar is dosti. Love is friendship. Ni ayat Rahul dalam Kuch Kuch Hota Hai. hehe.Ni kes malam semalamlah dok belek-belek buku lama then jumpa ayat-ayat cinta yang penulis suka tulis dalam buku then simpan. hehe..

Cinta. Tak perlulah nak explain panjang-panjang kut. Sebab semua orang tahu cinta tu apa. Tak tahu, boleh tanya cik google yang mempunyai 1001 jawapan tentang cinta. Semua orang pernah jatuh cinta. Semua orang pernah bahagia kerana cinta. Tapi.. tak semua orang mampu memiliki apa yang dia cintai. Berbahagialah wahai hati andai apa yang engkau cintai, mencintaimu kembali sebab love is not only about I love you and you love me. No! The way to love anything is to realize that it might be lost. Ni baru betul..




Pernah dengar madah pujangga cinta? Katanya,


Untuk cinta yang tidak kita miliki.. biarkanlah dia pergi. Lepaskan dia dari hati.. Doakan kebahagiaan dia bersama cinta yang dipilih. Mudah-mudahan kebahagiaan itu menjadi penawar buat hati yang terluka. 


Tak mudah bukan untuk bertindak sebegini? Melihat orang yang kita cinta bersama dengan insan lain. Serious memang tak mudah. Macam mana nak jadikannya mudah? Adakah dengan menangis sepanjang malam menangisi pemergian dia? Atau drive kereta laju-laju tak tahu ke mana arah tuju untuk melepaskan kesedihan di hati? Atau mungkin bawak motor laju-laju tanpa memikirkan keselamatan diri dengan harapan kekecewaan dan kesedihan itu reda?

Semua tu bukan cara yang betul. Memanglah tak mudah untuk melepaskan rasa cinta yang telah lama bertapak di lubuk hati tapi semua yang terjadi pasti ada hikmahnya yang Allah sembunyikan dari kita buat sementara sebab Allah akan bagi kat kita bila dah tiba masa yang sesuai menurutNya. Belajar melepaskan dan belajar untuk redha.. Redha.. Itulah kunci kebahagiaan diri. Bila kita redha dengan setiap inci ujian yang Allah beri, perjalanan hidup kita akan lebih mudah dan kita akan lebih tenang mengharungi hari-hari yang mendatang, insyaAllah dengan izinNya.. 

Memula memanglah kita pasrah je tengok orang yang kita sayang dengan orang lain. Sedih, kecewa.. Tapi lama-lama pasrah tu akan berubah menjadi redha. Bila hati kita dah redha, kita dah tak ada rasa apa-apa dah bila tengok dia. Kita cuma akan rasa seronok tengok dia dengan pilihan dia. Rasa seronok tengok dia bahagia tanpa kita. Kita sama-samalah mendoakan kebahagiaan dia. Aku cakap macam senang je kan? Tak mudah. Aku tahu tak mudah... Really take times. 



Relationship is more than finding the right person. Maybe it's about being the right person. To be loved, be lovable. When the time is right, the right person will appear. Let love be the one to knock at your door. Besides, true love is worth waiting for.



Cinta itu BUKAN milik kita. Frust macam mana pun kita, kalau Allah dah kata dia bukan milik kita, dia tetap takkan jadi milik kita. Merintih dan merataplah sepuas hati. Dia tetap bukan jalan kita. Tak salah menangis. Sekurang-kurangnya dengan tangisan itu, kita dapat meredakan sedikit rasa hati yang kecewa.. Aku sendiri pernah je frust sebab cinta.. Emosi menguasai diri. Memang kerja aku time tu menangis jela.. Cari kawan nak cerita tengah2 malam buta. Nasib baiklah time tu dia okay je nak dengar. Aku pun tak tahu kenapa boleh nak cerita kat dia. Lepas dah cerita, malu sedunia. Haha.. Tapi biasalah.. Bak kata orang.. 


Meletakkan pengharapan yang tinggi dan cinta kepada manusia, pasti akan dikecewakan.. Tapi meletakkan pengharapan yang tinggi dan cinta itu kepada Pemilik Cinta iaitu Allah, pasti tidak akan pernah dikecewakan walau sedikit kerana itulah cinta yang hakiki..




Apapun, ingat! Frust menonggeng macam mana pun kita, jangan buat sesuatu yang membahayakan diri. Fikirlah sikit perasaan mak dengan ayah dah jaga kita sejak kecik. Tatkala kita kehilangan si dia yang kita cinta, kita masih punya ramai manusia yang mengasihi kita. Ramai... Paling penting family kita. Jangan terlalu mengikut rasa hati yang kecewa tu. Sebab masa tu akal di luar pertimbangan. Emosi menguasai diri. Bila emosi menguasai diri, kita lupa semuanya. Kita turut rasa hati yang dah dikawal oleh emosi tu. Sepatutnya kita yang mengawal emosi. 

Setiap pertemuan pasti akan perpisahan. Pasti.. Semuanya telah diatur oleh Allah. Mungkin kita mengenali dia sebab dia memang jodoh kita. Tapi mungkin juga Allah aturkan pertemuan kita dengan dia sebagai satu ujian dan boleh jadi juga kedua-duanya sekali. Ingat kisah Asiyah isteri Firaun? Jodoh itu telah Allah tentukan namun perkahwinan itu menjadi satu ujian untuk menguji keimanan Asiyah. Walau sehebat mana ujian yang Allah beri buat Asiyah, sedikit pun Asiyah tidak goyah dan berputus asa. Malahan semakin mendalam keimanan Asiyah kepada Allah. Subhanallah.. Mampukah aku menjadi seperti Asiyah?  :'(


Being single doesn't mean that you're weak, it mean that you're strong enough to wait for what you deserve. If you keep thinking the past, you can't see a front of you and become blindness. Past is past and you will go forward..


p/s: Penulis tak perfect. Kekadang kalah jugak dengan emosi. Kekadang ke? Selalu jugak kot. hehhe.. Yang mana kenal, mungkin faham.. Biasalah.. Setiap hari kita akan bermain dengan emosi. Kadang-kadang kita tewas dengan emosi. Nak-nak, aku ni jenis yang cepat touching walaupun benda tu bergurau je. Apa yang aku tulis sebagai peringatan untuk diri sendiri jugak. Macam yang aku cakaplah, bila kita menulis, kita berfikir.. dan kita mengingatkan jugak diri sendiri.. Wallahu a'lam. 



Berfikir seketika...


No comments:

Post a Comment