◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Thursday, February 05, 2015

Tapi saya tak cantik..

Salam, 

Alhamdulillah masih di sini. Baiklah, hari ni tak tahu kenapa hati nak sangat tulis topic ni. Mungkin sebab aku rasa macam dah hilang keyakinan diri untuk keluar jumpa orang, keluar jalan2 semua. Tak confident dengan apa yang aku pakai dan paling teruk aku dah tak suka nak amik gambar muka sendiri. Amik gambar then aku delete balik. haha.. Can you feel me? Kenapa ek? Mungkinlah sebab people keep saying that, "kenapa hang tak cantik macam akak2 hang ek. kenapa hang pakai macam tu. Hodohlah... bla bla blaa..." . Malas nak tulis lebih2 sebab rasa down sesangat lahai bila orang cakap macam tu.

Kalau nak banding membanding ni, memang aku kalahlah. Tak pandai bergaya. Tak reti make up. Aku jenis pakai je apapun asalkan aku selesa walaupun kekadang apa yang aku pakai tu kena gelak. haha. Sejak2 duk umah ni aku lebih selesa pakai tudung bawal je. Segala jenis shawl2 tu semua aku simpan elok2 dalam beg. Tak pandang dah. haha. Lagi suka terperap je kat rumah ni. Ternaklah lemak tu banyak2 fara oi.. Jadi macam katak, duk bawah tempurung je. Tapi aku maju sikit kot. Alah2 katak dalam gelas. Walaupun tak keluar, tapi nampak sekeliling. Kalau duk dalam tempurung, gelap je. Tak nampak apa. Advance sikit jelah. hehe . Okay, macam hambar la pulak. hiks

Okay then.. Entah apa penyakit dalam diri aku ni, bila tengok gambar orang2 cantik yang aku adore sesangat, aku akan down, diam je then nangis sedunia lepas tu tidur. haha. Aduihh.. Jenis-jenis manusia yang tek reti bersyukur gaknya.. Kan orang dah kata, hal-hal dunia ni jangan selalu lihat manusia yang berada di atas, pasti kau akan rasa lebih kecewa. Lihatkan manusia yang berada di bawah nescaya kau akan lebih bersyukur. Astaghfirullah.. Al fatihah buat diri.. Semalam duk membaca artikel2 kat internet, I found this quotes,



"Don't feel that you're not beautiful. You're perfect in your own way. You're beautiful, and nobody has the right to make you feel like you're not."




Bab2 motivasi ni, senang sangat semangat aku nak naik balik tapi bila masuk balik ke alam realiti, temperature tu terus negative. Menjunam tak boleh baca. haha. Aduiihh.. Okaylah, pendekkan cerita.. Cantik ni kan satu yang subjektif. Definisi cantik bagi setiap orang tu sangat berbeza.. Semua manusia Allah jadikan cantik cuma mata yang melihat membeza-bezakan di mana kecantikan itu tersembunyi.. Bila yang pattern2 manusia macam aku ni terjebak dengan manusia-manusia yang cantik, hah! Kat situlah mata manusia mula mainkan peranan membanding-bandingkan satu sama lain.


"Kita terlupa bahawa kadang-kadang, tak penting pun wajah org itu cantik ke tidaknya tapi kalau hatinya cantik, serinya kelihatan di wajah." (AinaEmir)



Adore her so much! 

Mungkin entry ni aku tulis sebab aku nak naikkan semangat aku jugak. Nak ingatkan diri jugak supaya jadi manusia yang lebih bersyukur atas setiap kejadian yang Allah ciptakan. Yelah, saling ingat mengingatkan. Bila kita sendiri tulis, otak-otak kita perlu berfikir. Bukan main hentam keromo je nak tulis apakan. Aku pernah terbaca kata-kata pujangga ni.. Katanya, di saat kita menangisi diri kita, ada insan lain di luar sana yang berharap untuk menjadi seperti kita. Bersyukur dengan apa adanya. Berjalan terus ke hadapan kerana hidup ni is a journey from Allah to Allah.. Sebelum ni pun, masa mula2 tulis blog, aku ada jugak tulis pasal cantik ni (klik sini)


"Tapi.. saya tak cantik..." 


Awak.. biarkan mulut manusia berkata-kata, you yourself yang kena take action sama ada nak terima bulat-bulat then duk terperap menangis kat bilik atau take it and shows to them that you're beautiful in your own way. Yakin dengan diri. Mama selalu cakap, kalau kita sendiri tak yakin dengan diri kita, macam mana kita nak orang yakin dengan kita. Mama selalu jugak cakap, rupa tu Allah dah jadikan tak boleh ubah, perangai tu boleh kasi ubah. Elok perangai, semuanya cantik. ( Tazkirah mama hari tu bila aku asyik merungut tak tentu hala.. haha. deep sangat )


"The key to being beautiful is knowing that you already are."



Itu memang kunci yang betul. Kalau kita rasa kita dah cantik, tak ada apa yang perlu menyemakkan kepala otak kita ni. Kecantikan di wajah takkan kekal selamanya. Tapi akhlak yang baik, akan sentiasa ada. Cantik akhlak, cantik semuanya. Hidup ni bukan untuk kita meraih pujian manusia. Yang mana baik, kita ambil, Yang mana kurang, usah difikirkan. Apa yang terpenting adalah pandangan Allah terhadap kita. Wallahu a'lam..





p/s: Bukan senang nak yakinkan diri, tapi bila kita belajar apa tu ertinya syukur, mungkin kita akan lebih yakin dengan diri kita. Try lah.. InsyaAllah berkesan. Susah memang susah tapi tak salah mencubakan? Kita sendiri yang kena memotivasikan diri kita. Naikkan semangat kita. Kalau asyik nak harapkan orang untuk naikkan semangat kita, memang payahlah.. (Note to self)


Berfikir seketika...

2 comments: