◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Wednesday, February 04, 2015

Jangan salah faham

Salam,

Alhamdulillah. Masih dalam mood untuk menulis. Al maklumlah dah lama bersara, tetiba nak start engine balik, jenuh jugaklah. hehe.. Okay, hari ni why not kita cuba berbicara tentang salah faham. Saban hari, mesti kita takkan boleh lari dari isu salah faham. Baik dengan keluarga, kawan mahupun kekasih. Ops... heheee

Salah faham tu adalah situasi di mana ia melibatkan dua pihak atau lebih terhadap sesuatu perkara yang dilihat oleh mata ataupun didengar oleh encik telinga sambil ditambah sedikit perasa dari nafsu lalu membawa ke sel-sel otak untuk berhubung. Yang menjadikan salah faham ini bahaya bila perasa itu menguasai diri. Nafsu. Ye nafsu.. Nafsu kalau kita tak berjaya kawal, dia yang akan tuan kita. Seharusnya kitalah yang menjadi tuan dalam mengawal nafsu. Betul tak? 

Di situlah munculnya nilai iman dalam diri. Benteng keimanan kena kuat. Iman yang kukuh mampu mengawal nafsu buruk daripada menguasai diri. Tapi kita sendiri sedia maklumkan. Kita hamba yang lemah. Iman kita pun sentiasa turun dan naik. Bukan macam para Nabi yang imannya sentiasa meningkat naik.. Bukan pula macam para malaikat di mana imannya constant. 


Hakikat sebenar, kita hanya manusia biasa. 
Iman kita sentiasa berubah-ubah..


Misal kata kita terjebak dengan situasi salah faham ni, kita sendiri kena amik langkah dari awal to avoid benda ni jadi serious. Kenapa? Sebab salah faham tu tak bawak kebaikan sama sekali. Sama sekali tidak. Salah faham tu hanya akan mengeruhkan lagi suasana. Pihak yang terlibat tak bertegur siapa, hubungan menjadi renggang, tarik muka, masam muka dan kalau dibiarkan berlanjutan, akan jadi pulak balas membalas dendam. Okay, dendam. Itu parah..




Berbalik pada fakta kita hanya manusia biasa. Iman kita sentiasa berubah-ubah. Jangan terlalu mudah percaya dengan apa yang kita lihat dan apa yang kita dengar. Bahkan dengan perasaan kita pun, kita jangan mudah sangat percaya. Kadangkala apa yang kita lihat, kita dengar dan kita rasa tak sama dengan apa yang sebenar-benarnya terjadi. 

Berbincang, Face to face with one another. Cerita apa yang terbuku kat hati memasing. Minta penjelasan sebelum nak mengamuk sakan, bergaduh, tarik muka semua. Tak kesian ke kat hati kita sebab nak menanggung semua rasa yang menyakitkan tu. Apatah lagi kalau sampai membawa kepada benci. Benci tu makin lama di simpan, lama2 boleh jadi dendam. Jangan mudah terpengaruh dengan emosi. Kelak merana diri. 


Istighfar. Zikir.. 
Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang. 


Aku sendiri pernah terlibat semua ni. Selalunya memang emosi sukar dikawal and I really admit it. Lepas beberapa ketika, kalau aku rasa benda tu need explaination, aku akan jelaskan dulu apa yang aku rasa sampai habis then barulah lagi sorang akan explain. If not, aku diamkan je.. Pernah suatu ketika, aku sendiri tak tahu apa salah aku yang sebenar-benarnya sampai diperlakukan sebegitu dan ye ia berkait dengan salah faham. Aku menangis. Bahkan selalu menangis. Bukan sebab aku lemah, tapi sebab aku dah tak mampu nak tahan. Sampai satu tahap, aku dah tak mampu nak nangis, hati aku betul2 tawar and aku dah tak tahu nak respond macam mana dah.. Aku biarkan je. Malas nak fikir lagi..


"To avoid misunderstanding, you say everything or end up saying nothing at all.."


Apapun, semua yang Allah tentukan pasti ada hikmahnya. Aku redha andai itu kesudahan buat kami. So, kepada anda yang sedang membaca ni, please try to avoid salah faham. Pleasee... Jangan rosakkan hubungan yang sedia ada. Percayalah, akan ada suatu detik ketika ada bersama dengan orang lain ataupun sedang bersendirian, anda akan toleh ke belakang mengenang apa yang terjadi.. Tanpa disedari, air mata berlinangan..Menyesal.. dan rindu... Wallahu a'lam..

Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment