◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Saturday, February 26, 2011

Hanya kerana sebuah novel ...

 

Salam blog ! Malam tadi aku ada kata nak cakap pasal satu topik yang mungkin menarik dan mungkin tidak. Jadi inilah topiknya... Tapi kenapa mesti novel? Sebenarnya ada story yang tersendiri di sebalik semua tu. Sebab tu lah aku cakap mungkin menarik mungkin tak tentang topik ni.Tapi tak pe,teruskan membaca ye..

(Sedikit story mengenai novel kegemaranku)

Ok ! segalanya bermula di sini!!! Novel yang menjadi favretku! Actually lebih kepada penulisnya la! hehe.. yelah! everyone ada penulis kegemarannya kan?!! macam tu jugak farra miera! Susahlah sikit bila orang nak pinjam novel kesayanganku.. Pasti hari2 ku tidak akan tenang bila novelku berada di tangan orang lain..sentisa memikirkan novelku. Soalan2 lazim yang bermain di minda: 

"MACAM MANE NOVEL TU HARI NI?? MESEJLAH TANYA! TAPI KALAU TANYA NANTI DIA FIKIR AKU TAK CAYA PULAK KAT DIA.. EMMM.. AH! MESEJ JELAH!"


"EH! NOVEL TU BAIK KE TAK? KO JAGA TAK ? MACAM MANA AKU BAGI MACAM TU LA PULANGKAN YE! JANGAN ADA YANG BERUBAH! "

"JANGANLAH ROSAK! TAPI KALAU BETUL ROSAK CAMNE? " Masih lagi hati berasa ragu.

(Macam bercinta dengan novel je kan! )

Sebenarnyer masih ada yang belum aku miliki tapi majoriti dah baca! Tapi Tak apa,aku akan berusaha untuk kumpulkan semua novel2 beliau sebagai koleksi dan sebagai teman di kala aku sedih dan gembira.. :) Fell in love with novel Aina Emir time aku baca novel SETULUS JANJI..konflik cinta antara Ilham dan Insyirah! Mase tu umur aku 14thn..Mulanya aku just tengok2 je tapi hati aku benar2 tertarik nak baca..Bile da baca,OMG...really2 like it!!

Bermula dari detik tu,hati aku benar2 jatuh cinta kat novel Aina Emir! Setiap novel mempunyai kisahnya yang tersendiri. Yang pasti hari2 ku akan dipenuhi senyuman setelah membaca novel beliau..hehe.. macam orang angau! Hati sentiasa berbunga riang..Keseronokan yang sukar digambarkan setelah membaca novel beliau! Walau sesedih manapun hati ni....novel beliau mampu menjadi penawarnya umpama sinar matahari yang menerangi segala kegelapan..seperti karya beliau MATAHARIKU..

Untuk pengetahuan korang semua,Aina Emir bukan sahaja menggunakan nama Aina Emir sebagai nama pena beliau,tetapi beliau juga menggunakan nama Lea Mansur dan Jenna Jehan. Lea Mansur digunakan bagi cerita awal remaja contohnya Kek Keju Kek Pisang..manakala Jenna Jehan digunakan untuk novel2 triller seperti Perempuan Ini Lelaki Itu.

Bagi yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang Aina Emir,bolehlah layari:
 http://aina-emir.blogspot.com/.. :)


Ok aku sambung cerita.Dulu,aku memiliki sebuah novel..Novel pertama yang aku beli hasil dari tabungan aku.Novel Setulus Janji by Aina Emir.Untuk pengetahuan semua,novel tu adalah novel pertama yang aku baca yang membuatkan aku terus jatuh cinta kat novel2 karya Aina Emir. Terimakasih kepada kakngah ku kerana memperkenalkan novel tu kepada tu kepadaku.

Ok,sambung semula ceritanya.Nak dijadikan story,satu hari tu kawan aku pinjam.Katanya nak baca.Yelah,takkan pinjam novel nak buat tidur plakkan,hehe..Dia kata dia minat baca novel..Terus aku cakaplah "aku tak suka orang baca novel aku bukak besar2 sampai berline-line kat belakang novel tu.Then kalau pinjam jage betul2 macam jaga nyawa sendiri." Mana taknya,diaorang kalau baca novel orang macam novel sendiri je diaorang buat.Aku punyalah jaga novel aku tu..Punyalah payah aku nak dapatkan novel tu.

Satu hari tu aku bagilah pinjam kat dia..sebab dia kata "aku pun macam kau jugak.Baca novel bukak kecik2 je..tak nak novel tu rosak " .aku percayalah apa dia cakap.Aku pun bagi dia novel tu..Then beberapa hari lepas tu aku nampak dia tengah baca novel.Novel aku tu.. desis hati kecil aku.Time tu aku memang dah ada kat situ.Dia yang datang kat aku.Sampai je kat meja tu,dia letak novel aku tu atas meja,then...tahu tak dia buat apa? Dia bukak novel tu besar2 sampai kedua-dua muka buku tu mencium meja ! Ya Allah.. 

Dalam hati aku Allah je yang tahu..Betapa hancurnya hati aku melihat novel kesayangan aku diperlakukan begitu. Novel pertama yang aku beli. Betapa sakitnya hati aku hanya Allah je yang tahu..Rasa nak tengking je dia.Nak marah je dia.Tapi aku tabahkan hati aku..Balik tu,aku menangis,marah,geram! Dah lah tu,novel tu dah tak macam dulu.Banyak yang berubah ! Sedih aku tengok novel aku tu.Novel tu lah yang paling banyak kali aku baca .Paling aku sayang sangat !!!!!! Tapi bila orang buat macam tu pada barang aku sayang,Allah je yang tahu betapa sakitnya hati aku..

Sejak dari tu,aku serik sangat2 nak pinjamkan novel aku kat orang ! Aku tak kisah orang nak cakap ape bila aku tak izinkan novel aku berada di samping mereka.Aku tak nak barang yang begitu berharga,begitu penting dalam hati aku diperlakukan begitu.Hanya disebabkan sebuah novel tu,aku hilang kepercayaan dengan kawan2 aku yang lain.disebabkan seorang kawan,semua aku dah tak percaya dalam bab2 novel ni..

***Berfikir seketika...


No comments:

Post a Comment