◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Monday, February 14, 2011

Valentine's day?

Hari ni dah tiba hari valentine. mereka-mereka yang bercinta pasti sedang meraikan hari valentine. Sibuk nak fikir beri hadiah apa...Nak pakai baju apa..Nak date kat mana...Tapi aku pelik lah..Bagi mereka-mereka yang bergelar Islam..Mengapa sama sibuk nak sambut valentine yang tak ada kena mengena dengan mereka?

Kalau sebut valentine semua dok hafal bila..Kalau ditanya tarikh lahir ibu bapa,adik beradik,tak ingat pulak..

Yang lebih parah kalau ditanya tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW,mesti ramai akan jawab " entah" , "tahu tapi tak ingat lah.." , "tak berapa nak ingat lah.."..huh! Hari yang kita sebagai umat Islam dilarang sambut,pandai ingat..tapi hari yang umat Islam perlu sambut sebagai tanda mengingati kelahiran baginda,hanya segelintir je yang ingat..Mujurlah sekarang ni kat radio and tv ada menyiarkan tentang hari Maulidur Rasul..kalau tak,tak nyer lah orang nak ingat..tak semua! hanya segelintir...Kebetulan pula tahun ni kita akan menyambut Maulidur Rasul pada 15.02.2011 sehari selepas Valentine day's..Mana yang akan meriah? Sama-samalah kita saksikan..

Sepanjang aku hidup di atas muka bumi ni,tak pernah aku hafal nya tarikh valentine ni..Ingat pun tak pernah! Pernah sekali tu,kawan2 aku dok sibuk bercerita pasal valentine..tiba2 diaorang dok tanye aku tarikh valentine..aku dengan rasa tak bersalahnya jawab "perlu ke tahu?  entah" Ataupun diaorang akan cakap.."valentine dah nak dekatlah" ..Pelik sungguh...Kenapa nak sibuk2? Tak pernah tahu ke sejarah valentine tu? Atau tak nak amik tahu? sedangkan di dada akhbar malahan di internet pun kalau dicari pasti akan ada larangan bagi umat Islam untuk menyambut valentine..dan pasti sekali akan diceritakan mengapa umat Islam dilarang menyambut valentine..


Kita sebagai umat Islam tidak boleh menyambutnya..Kita kena lah tahu sejarah benda2 tu semua..Penting!!! Jangan pandang remeh je..Dalam family aku pun,mama selalu cakap kita tak boleh sambut valentine..Peranan ibu bapa juga penting dalam memberi anak-anak pendedahan tentang perkara2 macam ni..Bohonglah kalau kata dalam akhbar tak ada maklumat tentang valentine sebab aku ada simpan keratan akhbar yang menceritakan tentang sejarah valentine dan larangan bagi umat Islam menyambutnya..

Kalau tak ada pendedahan tu yang jadi nya benda2 yang tidak dingini..Kes2 pembuangan bayi pun ada kaitannya.


Kasih sayang tu ditunjukkan hari2..Bukannya sekali dalam setahun..say NO to valentine!


*bagi yang bergelar Islam...


***berfikir seketika

No comments:

Post a Comment