◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Friday, February 15, 2013

Hati Manusia Kita Tak Tahu


Salam , Jam menunjukkan pukul 4.14 pagi tapi mata masih terasa segar , tangan menyusun rentak dari satu huruf ke satu huruf. Memang aku rindu sangat dengan cerita Nora Elena. Mungkin juga merindui watak Seth Tan yang begitu caring dan penyayang walaupun satu masa dulu dia pernah melakukan kesilapan yang sangat dia kesali. Bertahun dia mencari Nora. Bertahun memendam rasa cinta yang terbit sejak kali pertama mereka bertemu tapi tak punya kesempatan untuk meluahkan. (Mukadimah je, macam tak ada kaitan pulak kan) 


Hati manusia kita tak tahu. Apa dia rasa kita tak mengerti. Sedih, gembira,kecewa.  Hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang tersirat di hati. Kalau tengok Nora Elena, kita tak tahu hati Seth. Apa dia rasa sebenarnya. Yang kita tahu dia rasa menyesal,dia rasa cinta. Tapi kita tak dapat nak selami rasa tu sebab dia empunya badan lebih tahu. Samalah macam kita. Sebab tu hati manusia ni kita tak tahu. Hanya yang pernah merasai mampu memahami tapi tak 100% lah. Manusia. Jalan hidup berbeza. Tapi mempunyai tujuan yang sama.

By the way , entry ni cuma nak menghilangkan sedikit keraguan di hati dan fikiran yang asyik memikirkannya.   Baru-baru ni aku berhubung dengan sahabat baik aku. Lagipun dah lama sangat aku tak tanya khabar dia. So, bila aku tengok something different with his pic, aku cuma nak cakap yang gambar sebelum ni lebih okaylah. But he said pic tu "berkepentingan sikit" . So, sejak tu aku asyiklah dok terfikir ape maksud berkepentingan sikit tu. Mungkin dia..? atau mungkinkah dia ?? Macam2 persoalan yang timbul. Jadi, taknak saratkan fikiran , just let it go je. Malas nak fikir. Ingat pesan kak Aina, layan dia sebagai kawan. Itu lebih mudah dan kita pun lebih selesa. ( jangan fikir lain ok? )

Sweet kan? :)
Cuma apa yang aku suka tentang dia kali ni adalah cara dia memberi respond. Jauh berbeza dengan sebelum ni sebab kali ni aku tak adalah rasa macam aku je yang sibuk2. Tapi macam aku kata , hati manusia kita tak tahu. So, kita tak bolehlah buat conclusion ikut rasa hati kita. Bimbang tersilap tafsir , kita yang kecewa,kan? Apa2 pun, yang terbaik adalah kita kena sentiasa mendoakan sahabat2 kita walau di mana sahaja mereka berada. Mohon pada Allah agar ukhwah yang terjalin tu tak berhenti setengah jalan. Hati ini milik Allah . Kita serahkan pada Allah sebab Allah tu Maha Mengetahui. Allah knows our situation, trust Him and pray to Him.

Hati manusia kita tak tahu . Mungkin kita rasa andaian kita sama dengan apa yang dia rasa tapi kita tetap tak tahu. Melainkan kita sendiri bertanya atau dia sendiri yang beritahu. Hati manusia kita tak tahu kerana kita sendiri kadangkala sukar mentafsir rasa hati kita. Kalau hati sendiri sukar difahami bagaimana pula kita nak faham hati orangkan? Hati kita,kita jaga sebaiknya ok. Be cool and enjoy life as it comes.

***Berfikir seketika...

Ya Allah, sekiranya hatiku terpaut kepada seseorang, berilah hatiku terpaut kepada orang yang hatinya terpaut kepadaMu. Amin. :')

No comments:

Post a Comment