◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Wednesday, February 20, 2013

Lain Orang, Lainlah Pula Minatnya :)

Minat #DSN tak? Aku minat lah jugak! :)
Salam, 

Alhamdulillah masih berpeluang untuk menulis di sini. Oklah , seperti yang kita semua tahu, dalam hidup ni , setiap manusia yang Allah jadikan itu minatnya pasti berbeza-beza namun adakalanya minat itu sama. Tapi tak setiap orang yang Allah jadikan itu mempunyai minta yang sama.


Kalau dalam 10 orang manusia yang Allah jadikan, belum tentu sepuluh-sepuluh tu semua minat pada benda yang sama. Paling kurang 3 atau 4 orang mesti tak sama. 


Contoh simple, pergi sekolah tanya kawan2 dia minat apa. Mesti ada yang takkan sama minatnya dengan kita kan? Normal lah tu , tak pelik pun. Yang pelik kalau semua orang minat 1 benda je.

Cuba bayangkan kalau semua orang tu minat satu benda je. Contoh simple, Fara minat dengan penyanyi nombor satu Malaysia, Dato Siti Nurhaliza tapi kawan Fara tak minat sangat dengan kak Siti. Dia lebih minat  Hafiz AF. See? Nampakkan. Tak payahlah pergi jauh2 , tanya je dalam kalangan adik-beradik anda sendiri. Macam aku, minat Nora Elena, tapi akak aku lebih minat dengan cerita Sehangat Asmara. Tak sama kan ?
Minat yang Allah berikan itu ada hikmah di sebaliknya. Bukan suka-suka Allah jadikan minat antara kita tu berbeza-beza.

Tengok pulak dalam kehidupan seharian kita, tengok dari segi kerjayalah. Kalau semua orang hanya berminat nak jadi doktor je, bidang lain siapa nak teroka? Kapal terbang siapa nak bawak? Murid-murid kat sekolah tu siapa nak ajar. Yang nak jadi doktor tu pulak siapa nak ajar? Takkan nak belajar sendiri kot. Mesti kena ada gurunya kan. See? Penting tak minat tu? Kalau mula-mula kita rasa minat tu tak penting pun. Ambil remeh je. Tapi tengok pulak impaknya. 

Sebab tu Allah jadikan kita semua dengan minat yang berbeza-beza supaya manusia dapat kaji bidang-bidang yang lain. Bukan hanya tertumpu pada satu bidang sahaja. Disebabkan minat tu lah kita lihat sekarang macam2 kerjaya yang ada kat dunia ni. Cikgu, doktor, arkitek, engineer, peguam, hakim. Masing-masing mempunyai kepentingan mereka yang tersendiri. Walaupun kadangkala minat tu kita pandang sebelah mata je.

Tapi harus diingat, apapun yang kita nak buat misalnya menulis, mesti kena ada minatkan. Kalau terpaksa, tak seronoklah. Tapi harus diingatkan juga bahawa tak semestinya kalau kita minat sesuatu, kita akan dapat. Yang penting kita berusaha untuk dapatkannya. Selebihnya serahkan pada Allah sebab Allah lebih tahu. Kita dan berusaha, doa dan tawakal. 


Katakanlah kita tak dapat apa yang selama ni kita nak, kita minat sangat. Contoh simple, Aiman minat sangat nak jadi akauntan, Alhamdulillah keputusan dia dalam exam pun ok tapi bila nak sambung belajar, dia apply Accounting tak dapat pulak. Yang dapat Finance. Kita tak bolehlah nak frust menonggeng sangat. Mula-mula tu memanglah agak frust jugak sebenarnya kalau apa yang kita nak tak dapat. Tapi kalau kita terima dengan hati yang terbuka, yakin dengan apa yang telah Allah tentukan, insyaAllah lama-kelamaan semuanya akan berjalan dengan lancar. Allah lebih tahu.

Kalau Allah tempatkan kita kat situ, mesti ada sebabnya. Mungkin bidang itu lebih sesuai dengan kita. Lebih baik untuk kita. Kita pulak kenalah belajar untuk perlahan-lahan minat dengan perkara yang pada mulanya kita tak minat tu. Ingat ! Buat sesuatu tanpa ada rasa minat, sungguh membosankan. Be cool and enjoy life as it comes. Sentiasa bersangka baik pada Allah.

Minat ni kalau nak cerita, 1 pages tak cukup. Apapun, pesan cikgu aku dulu, kalau nak sambung belajar, apply course yang kita rasa minat dan boleh bawak. 2 ni penting. Macam aku pulak, aku dah lah tak minat , rasa macam tak boleh bawak pun ada tapi macam aku kata, Allah lebih tahu. Terima dengan hati yang terbuka. Doa banyak2 agar dipermudahkan untuk kita melaluinya. InsyaAllah satu masa nanti kita akan tahu betapa indahnya ketentuan Allah itu. :')

***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment