◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Sunday, February 03, 2013

Saya tak bersalah



Salam , Alhamdulillah hari ni dapat meluangkan masa di sini. Moga2 kalian yang meluangkan masa untuk membaca di  blog ni diberkati dan dirahmatiNya. Amin.. Ok. Sambung cerita kita. Pernah tak korang berada di satu situasi di mana korang tak bersalah tapi desakan oleh pihak lain seolah-olah menuduh anda yang bersalah membuatkan anda berkata " Saya tak bersalah takkan saya nak mengaku yang saya salah. " 

Sebagai manusia biasa , aku pun selalu je berhadapan dengan situasi macam ni. Contoh simple, air tumpah lepas tu kena pulak kat bantal. Bila mama tanya siapa yang buat ni? Semua dok diam seribu bahasa. Pelaku tu tentu2 lah tak mengakukan. Orang dah bersalah ada ke nak mengaku? Kalau orang yang bersalah terus mengaku dia yang bersalah senanglah kerja pihak polis. Tak payah soal siasat bagai. Yelah , orang bersalah dah mengaku salah. Senanglah kerjakan? 

Nak dijadikan cerita, macam kes polislah. Selagi tak ada pengakuan dari tertuduh, selagi tulah soal siasat terus menerus dilakukan. Tapi keadaan masih sama. Masing-masing masih dengan jawapan "bukan saya yang buat" . Jadi kalau masing-masing tak nak mengaku macam mana masalah nak selesaikan? Aku sering berhadapan dengan situasi macam ni. Jadi bila berhadapan dengan situasi macam ni sedikit sebanyak mengganggu emosi dan aku akan terus cakap "Saya tak bersalah takkan saya nak mengaku yang saya salah". Walaupun jawapan tu tak cukup menjawab persoalan dan meredakan kemarahan yang sedang bertanya tapi sekurang-kurangnya kita dah betul2 mengaku yang memang kita tak salah.

Jadi kepada yang melakukan kesalahan, bila dah terkantoi tu mengaku jelah ye. Jangan sebab kamu, semua orang terlibat sama. Kesian lah sikit kat orang yang tak bersalah ni. Berperikemanusiaanlah sikit. Jangan pentingkan diri je. Nak lepaskan diri sendiri. Kat dunia ni terlepaslah tapi kat alam sana? Durian kalau sorok kat mana pun pasti orang akan terhidu jugak baunya. Tupai pun sepandai-pandai dia melompat akhirnya jatuh ke tanah jugak. Firman Allah SWT:
" Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula." ( Surah Al-Zalzalah ayat 7-8 )
***Berfikir seketika..." 

No comments:

Post a Comment