◕‿◕。)Assalamualaikum readers ◕‿◕。..:: Terima kasih sudi singgah ! ::..◕‿◕。What's meant to be will always find a way.◕‿◕。

Friday, February 15, 2013

KeputusanPeperiksaan: Itu Yang Terbaik Buat Kita Sebenarnya :')

copy paste. Link pemiliknya ada disitu. :)
Salam Jumaat. 

Alhamdulillah diberi kesempatan lagi untuk bertemu dengan hari Jumaat ni. Oklah , seperti semua orang tahu ( satu dunia mungkin, haha ), keputusan peperiksaan Semester 1 2012/2013 bagi pelajar degree telah pun selamat dikeluarkan sama ada di student portal ataupun melalui email masing-masing. Ada yang cemerlang, syukurlah. Tahniah! Ada yang sederhana dan ada yang biasa2. Apa2pun tahniah sebab anda telah berjaya menghabiskan Semester 1. ( tepuk tangan ) 

Sedih , kecewa, menyesal tu memang akan ada kalau tak dapat DL (bagi student U). Lebih-lebih lagi ini sem 1. Orang kata subjek senang. Lecturer kata patut score. Sem awal ni lah patut score pointer sebab makin lama belajar makin susah. Tapi ingat satu perkara, setiap yang Allah jadikan itu pasti akan ada sebabnya. Apa yang Allah beri itu , itu yang terbaik buat kita sebenarnya walaupun hati sering menidakkan. Allah Maha Mengetahui kan. Kita ni hambaNya harus terima setiap ketentuannya. Sabar itu penting.


"Bersabar itu bukanlah bermaksud kita sanggup menerima segalanya tetapi kesabaran itu adalah bagaimana kita sabar dalam mencari penyelesaian pada setiap permasalahan yang ada ... "


Apabila kita redha dengan jalan Allah..InsyaAllah, Allah mempermudahkan segala yang kusut...





Kadang2 tu yang terjadi bukanlah takdir semata-mata tapi untuk buat kita berfikir. Bersyukurlah dengan apa yang kita dapat. Kalau kita rasa kita terbaik, kita salah. Sebenarnya ada yang lebih baik dari kita. Kalau kita rasa kita ni paling teruk , kita salah. Sebenarnya ada lagi yang kurang bernasib baik . Satu perkataan "Alhamdulillah" . Bersyukur dengan apa yang kita dapat. Terima seadanya. Allah Maha Mengetahui. Sesungguhnya "kalau" itu membuka pintu masuknya syaitan...


Rasulullah SAW bersabda :
Apabila ada sesuatu menimpamu maka janganlah berkata "Seandainya saya bertindak begini tentu hasilnya begini." tetapi katakanlah " Allah telah mentakdirkan dan apa saja yang dikehendaki pasti terjadi kerana "seandainya" itu membuka pintu masuknya syaitan. (HR Muslim)


p/s : Dalam Majalah Al Islam ada bincang isu perkataan "kalau" ini . Untuk tahu dengan lebih lanjut, bolehlah baca majalah tu. 



Biarlah apa orang nak cakap tentang kita , yang penting kita sendiri jangan terlalu ambil pusing dengan kata-kata mereka. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Yang positif kita ambil, yang negatif kita biarkan. Kadang2 orang tak faham situasi kita. Dia rasa dia faham tapi sebenarnya tak 100% dia faham pun. Kita lebih tahu siapa diri kita. Kita dah berusaha, selebihnya kita serahkan pada Allah. Doa dan Tawakal. Apapun keputusan yang kita dapat , terima dengan ikhlas dan redha. Mungkin itu yang terbaik buat kita. 


Tapi jangan pulak dok usaha je, doa tak ada. Dan jangan pulak asyik doa je, usaha tak ada. Biarkan mereka bergerak seiring ok. Fikir positif. Ambil ikhtibar. Tingkatkan lagi usaha di masa akan datang. Jadikan kegagalan ini sebagai pendorong untuk kita lebih maju di masa akan datang. insyaAllah...Selamat Maju Jaya. Goodluck! :)



***Berfikir seketika...

No comments:

Post a Comment